Hoe digitaal zijn die ‘digital natives’ eigenlijk?

Door:  Edo-Jan Meijer

18 september 2015

SHARE

Ze kijken gemiddeld 35 uur per week op een scherm, maar hebben de grootste moeite met een simpele taak als het opslaan van een e-mail in een mapje. Als we Amerikaanse onderzoek van Change the Equation mogen geloven, dan zijn de ‘digital natives’ helemaal niet zo ‘digital’. Deze generatie, die ook wel ‘Millennials’, ‘Tropy Kids’ of ‘Generation Y’  wordt genoemd, is de eerste groep werknemers die is opgegroeid met het internet en alle digitale middelen. Ze worden vaak geroemd om hun digitale vaardigheden, maar dat blijkt in de praktijk vaak tegen te vallen.

Het onderzoek toont onder andere aan dat deze ‘millennials’ moeite heeft met de meest eenvoudige taken als ‘het sorteren van reacties op e-mailuitnodigingen voor een bruiloft-uitnodigingen in verschillende mapjes’ Maar liefst 19 procent van de millennials bleek dit niet te kunnen…

Hoe kan het dat juist deze jongeren, die zijn opgegroeid met het internet, zulke lage digitale skills hebben? Worden ze dan misschien gruwelijk overschat?

Nee, natuurlijk niet. Het doet een beetje denken aan een beroemde spotprent over ons onderwijssysteem:

Als je de vaardigheden van mensen wilt meten, dan moet je wel de juiste vaardigheden meten. Het slepen van e-mails in mapjes is nou juist typisch iets wat de generatie 35-plus zou doen; de generaties van de babyboomers en de generatie X.  Net als de leraar in de spotprent die niet in de gaten heeft dat hij iets test wat een groot deel van zijn klas helemaal niet kan of wil kunnen; de onderzoekers zijn uitgegaan van digitale skills volgens hun eigen (nogal nauwe) definitie.

Aansluiten bij de leefwereld
De millennials hebben e-mail namelijk allang vervangen door WhatsApp, Instagram, Messenger, Telegram, WeChat en andere social media. De millennials zullen steeds meer onderdeel gaan worden van het bedrijfsleven. En als we deze generatie willen verwelkomen, dan zullen we goed moeten kijken naar hun wensen, eisen, behoeften en gebruiken. Ook onze software moet aansluiten bij de leefwereld van deze nieuwe collega’s. Op welk moment moeten we voor wie, waar, wat, hoe en op welk device communiceren?

De digital natives komen er aan. Aan ons de taak om mee te bewegen want alleen dan kunnen we ook voor hen ‘a great day at the office’ beloven. Hoe? Dat leg ik uit in mijn volgende blog.

Gefeliciteerd, je hebt het einde van de pagina bereikt!

Heb je vragen of opmerkingen of wil je wat overleggen?

Help-Desk