Designer

Designer

Coördinator User Experience (UX) bij Politie Nederland

Vanaf 2021 ben ik werkzaam bij de Politie Nederland als Coördinator User Experience (UX) waar ik een team van 40 man mag leiden om de software van de politie zo goed als mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen van de politieagenten op straat en de burgers van Nederland.


Mijn geschiedenis als ontwerper

Vanaf 1993 studeerde ik aan the Design Academy Eindhoven. Na mijn afstuderen in 1998 trok ik de wijde wereld in als een a-typische Dutch Designer. Typisch omdat ik de ontwerpprincipes mee nam in mijn nieuwe DNA. A-typisch omdat ik ervoor koos om direct de toen nieuwe digitale wereld te ontdekken en de fysieke wereld als canvas eigenlijk meteen los liet.

Ik ontwikkelde mezelf razendsnel als webdesigner.
De eerste jaren waren de cowboyjaren. Internet stond in het teken van pure branding. Een merk zonder website was hopeloos ouderwets. Ik maakte websites voor de wat kleinere merken. In 2000 spatte de internet-bubbel uit elkaar.
Hierna volgde een tijd waarin de vraag naast branding educatie het delen van informatie een plek kreeg. In deze periode werkte ik veel voor het Wereld Natuur Fonds, ontwierp ik de website voor volwassenen, voor kinderen en bedacht een concept om ook kleuters en peuters te betrekken.
Social Media kwam in opkomst. In eerste instantie om als merk aanwezig te zijn, later voor call-avoidance en nog weer later als standaard onderdeel in de marketingimx
Na deze periode kwam de e-marketing van de grond. Ik ontwierp talloze campagnes voor de C1000-supermarktketen, voor Greenpeace, het Wereld Natuur Fonds en campagnesites voor de FMCG.
Naadloos ging deze fase weer over naar e-commerce. Nuon, de Expert groep, Riverdale, de KNVB.

En toen was de koek op voor mij. Ik had mijn achtergrond als designer, had door veel samen te werken met programmeurs kennis opgedaan van technologie én had door de jaren heen veel geleerd over cognitieve psychologie. Dit zorgde ervoor dat ik ‘killer’-websites kon ontwerpen. Platforms waarvan ik zeker wist dat mensen (zonder dat ze het wisten) producten zouden kopen die ze niet nodig hadden met geld wat ze wellicht helemaal niet hadden. Ethisch begon dat te schuren dus ik stopte toen ik me dat realiseerde.

Bijna gelijktijdig werd ik gevraagd om bij een intern Design Center bij Unit4 op te richten. Die groeide van 3 man in Nederland naar een internationaal team van zo’n 25 medewerkers. Samen zorgden we ervoor dat de portfolio gemoderniseerd werd.

Tussen de bedrijven door ontwerp ik als vrijwilliger tal van drukwerk en websites voor verschillende organisaties. Ook als ambassadeur van het Nationaal MS Fonds probeer ik mijn ontwerpcapaciteit in te zetten om de wereld MS-vrij te maken.


Jarenlang mocht ik de websites van het Wereld Natuur Fonds verzorgen. Uiteraard was er een strikte huisstijl met diverse brand manuals om zo de consistentie door alle decentrale uitingen heen te waarborgen.
In het geval van een innovatie, werden na een testfase ook hiervoor handleidingen ontwikkeld.


Net als voor het Wereld Natuur Fonds ben ik ook actief geweest voor Greenpeace. Voor hen heb ik de corporate website, een interactieve brandmanual, diverse campagnes en een email strategie ontwikkeld. Ook hierin stonden brand manuals voor de consisentie in zowel look-and-feel als commuinicatie centraal.


Een van de grootste retailers van Nederland (C1000, nu onderdeel van Jumbo supermarkten) heb ik jarenlang ondersteund in alle digitale (en soms doorvertaald naar print of andere communicatieuitingen) platformen. De klanten-website stond centraal, eens in de paar weken werden campagnes gevoerd. Soms binnen de site, soms als stand-alone omgeving. De huisstijl van C1000 inclusief de propositie veranderde om het jaar. Gelukkig had ik een stevig fundament neer gezet.


Tijdens mijn werkzaamheden als Global Head User Experience binnen Unit4, werden regelmatig discussies gevoerd over de zwaarte van branding in de software en vise versa. Om deze discussies te kunnen beantwoorden heb ik een high level model ontwikkeld waarbij de proposites, communicatie en het gedrag van de diverse onderdelen werd omschreven. Uitgaande van voorbeelden werden de discussies op een veel pragmatischer manier gevoerd.


Gefeliciteerd, je hebt het einde van de pagina bereikt!

Heb je vragen of opmerkingen of wil je wat overleggen?

Help-Desk