Hallo allemaal,

n

Vandaag werd ik om 6 uur wakker. Net op tijd om de zonsopkomst vanuit mijn hotelkamer te bekijken. En die was heel erg mooi. De zon kwam mooi door boven Rio. Heb er een half uurtje van genoten op mijn balkon en toen maar weer even gaan slapen. Vandaag zou een drukke dag worden.

n

Maar eerst, nadat de wekker me had gewekt, even douchen en me klaar maken voor het ontbijt. Rond half negen liep ik de ontbijtzaal in. Een deel van de delagatie zat er al dus ik kon direct aanschuiven. Het onbtijt was prima geregeld. Veel soorten brood, salades, warm eten (de bekende scrambled eggs en bacon) en fruit. Dat ging er uitstekend in. Iets later werden we al verwacht op de parkeerplaats. De bus stond klaar en bracht ons in ca. een half uur aan de voet van de berg waar dat gigantische christusbeeld staat. We moesten even wachten maar toen mochten we een klein treintje instappen. Deze begon te rijden zo ongeveer tot de voet van het beeld. De Corcovado zoals hij hier heet. Het laatste stukje ben ik via trappen gaan lopen. Prachtige uitzichten over Rio heen. En helemaal aan de top stond hij dan met gestrekte armen. Het icoon van Rio! Waanzinnig om mee te mogen en kunnen maken. Ook vanaf hier uiteraard geweldige vergezichten al was de lucht licht bewolkt en wat heiïg. Daar heb ik een mooie tijd door mogen brengen. Het beeld van alle kanten bekeken net zo lang totdat we toch echt weer terug moesten met de trein.

n

Halverwege de rit moesten we uitstappen. Er stonden verschillende jeeps klaar. Deze zouden ons verder rijden door de jungle rondom Rio. Via een smalle, maar geasfalteerde, kronkelweg reden we meer en meer naar beneden. Direct in het begin zagen we verschillende capucijneraapjes aan de kant van de weg. Halverwege stopten we nog even voor een luch. Daar liepen ook verschillende rode neusberen rond. Heel tof om te zien. Ze waren wel een beetje gewend aan de mensen.toeristen maarja, daar kon ik natuurlijk niet zoveel aan veranderen. Heb ze wel op de foto kunnen zetten. Ook was hier een mooie waterval te zien. En ook daarvan heb ik gelukkig foto’s kunnen maken.

n

Na de korte stop gingen we weer verder rijden. Nu richting Rio en vanaf daar naar het hotel. En toen was het nog maar net middag geworden. Had het gevoel dat er al een dag was verstreken….

n

We hadden met een groepje afgesproken dat we het centrum van Rio zouden gaan ontdekken. Dus snel naar de hotelkamer en me opfrissen. Amper een half uur later stond ik alweer buiten waar we met ons allen naar het centrum gingen lopen. Langs het prachtige strand kwamen we dichter en dichter bij het hart van Rio. Overal op en rondom het strand waren mensen aan het sporten. Boetballen, volleyballen, tennissen, fitnessen, hard lopen, zwemmen, roeien, paard rijden en vissen. Rio ademt sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder. Van groot tot klein, jong en oud, iedereen doet mee. Prachtig om te zien!

n

Het centrum van Rio is niet zoals wij een centrum kennen. Het was niet echt een centrum. Geen voetgangersgebied, geen souvenirswinkels, geen centrum met eettentjes. Toch hebben we, na een flink eind lopen, gaan zitten bij een café-tje. En dat was heerlijk. In de schaduw, 25 graden en een heerlijk briesje. Wat was het leven mooi! Aan weerskanten van de straten stonden mooie oude bomen met orchideeen er in. Natuurlijk of met bakjes aan de bomen verbonden. Een groot contrast met de ietwat bouwvallige huizen overal. Typisch Brazilië/Rio heb ik gehoord. Na twee Pepsi zijn we weer richting het strand gelopen om een taxi te scoren die ons terug naar het hotel zou brengen.

n

Helaas voor ons bleken de begrippen ‘spits’ en ‘file’ ook te zijn door gedrongen in Rio. Na een paar honderd meter steonden we helemaal stil. Na een tijdje hebben we maar betaald en zijn we verder gaan lopen. Terug in het hotel had ik nog een paar minuten om mezelf weer ff te douchen en klaar te maken voor de avond. Om half 7 werd een presentatie gegeven door de NOS-verslaggever van Brazilië: Marjon van Royen. Dat deed ze best leuk. Een presentatie met verschillende filmpjes over de geschiedenis en het heden van Brazilië en Rio. Heel erg leerzaam en af en toe ronduit shockerend.

n

Na deze presentatie werden we weer verwacht in de bus. Deze bracht ons naar de andere kant van Rio. Naar het beroemde Copa Cobana strand. Hier lag een restaurant waar we gingen eten. En we hebben gegeten. Veel te veel natuurlijk. Kreeft, vis, vlees, fruit, groente en noem maar op. Het kon niet op. Hier zat ik aan tafel met mijn twee collega’s Jeroen en Danny, een dame van hyves, een dame van Sportlife, de fotograaf, Bert van Oostveen (directeur betaal voetbal) en een andere meneer wiens naam mij even is ontschoten. We hebben veel gelachen over van alles en nog wat maar na een tijdje werd het toch weer tijd om op te staan.

n

De bus stond alweer klaar om ons naar het hotel te brengen. Zonder problemen kwamen we hier weer aan. We hebben met een groepje nog even een drankje gehad aan de bar en zijn toen naar de kamers gegaan. En daar zit ik nu weer. Met de schuifpui open om elke golf in de branding kapot te horen vallen. Ik krijg er maar geen genoeg van.

n

Morgen gaat de wekker weer erg vroeg. Om 8 uur moeten we in de bus zitten die ons naar het vliegveld zou brengen. Morgen is de dag van DE wedstrijd. Heel Brazilië weet er van. Payback time na de verloren wedstrijd tegen Nederland tijdens het WK. Dat wordt nog wat, ik kan niet wachten!

n

Dus nu maar snel op bed!