Hallo allemaal!

Om te beginnen, bedankt voor al jullie leuke en lieve reactie’s op onze verhalen!
Gisteren (5 januari) zijn we aan de vroege kant opgestaan om ons laatste ontbijtje in ons hotel te nuttigen. Dat ging er weer prima in en na het ontbijt stonden we voor de uitdaging om al onze spullen weer in te pakken. Dat is uiteindelijk (natuurlijk) gelukt. En om stipt 11 uur hebben we uitgecheckt.

Jullie raden het nooit, maar het was weer gaan sneeuwen. En flink ook! De lucht was loodgrijs en het was behoorlijk donker. Dit gaf een mooi contrast met de sneeuw. Als eerste zijn we naar een tentoonstelling geweest over de oorspronkelijke bewoners van Lapland, de Sami (of Sampi, of Saami). Dit was wel weer erg indrukwekkend en we hebben weer iets meer geleerd over hun geschiedenis en bestaanswijze. Bij de expositie hoorde ook een buitengedeelte. Ik dacht eerst dat de dame een grapje maakte, maar je kon inderdaad naar buiten. Hier hadden ze verschillende hutten en huisjes nagebouwd, zoals de sami deze van oudsher (en nu nog steeds) bouwen. Soms echt als huis, soms als tijdelijke rustplaats of opslagplek.

Achter een hekje stonden ook nog een paar rendieren, die we goed konden bekijken. Er lag een flink pak sneeuw en dat heeft (hopelijk) mooie plaatjes opgeleverd. Na dit rondje waren m’n tenen alweer ijspegeltjes geworden, dus snel weer naar binnen om op te warmen met een warme kopje koffie. Het restaurantje lag bovenaan de piste en we hadden een mooi uitzicht over Levi.

Nadat we weer opgewarmd waren zijn we nog even naar de top van de berg gereden om van het de prachtige met sneeuw ingepakte bomen te genieten. Voordat je echter het in je hoofd haalde om uit de auto te stappen, moest je zorgen dat je al goed was ingepakt. Het was -12 graden Celsius met een straffe wind en het sneeuwde nog flink. Nadat we de omgeving goed in ons hadden opgenomen, zijn we langzaamaan naar Kittila gereden.

We waren Levi nog niet uit of er waren een paar rendieren aan de kant van de weg, die wilden oversteken. Dat deden ze wel netjes bij het zebrapad, maar ze vielen bijna niet op in dit sneeuwlandschap.

In Kittila zijn we op zoek gegaan naar een museum/souvenierwinkel, maar degene die in het boekje vermeld stond, was nergens te vinden. Wel hebben we een andere winkel gevonden waar we nog een prachtig mes en een stukje rendierhuid hebben gekocht. Na deze laatste aankopen werd het echt tijd om naar de luchthaven te gaan. Hier hebben we onze thermokleding verruild voor gewone kleding. De bagage was snel ingecheckt en daarna waren we snel door de controle waar Edo nog even gefouilleerd werd. Het is een erg kleine luchthaven waar een restaurantje/winkeltje open was. Daar hebben we nog iets te eten en drinken gekocht en voordat we het wisten mochten we alweer aan boord. Ook nu moesten we door de sneeuw naar het vliegtuig lopen. We hebben dus maar even gewacht totdat iedereen aan boord was, zodat we niet op de trap hoefden te staan koukleumen.

Het was een kort en rustig vluchtje naar Helsinki, waar ik er achter kwam dat ik mijn horloge in het vliegtuig ben verloren. Nu wilde ik toch al een nieuwe kopen, maar dit was nu ook weer niet de bedoeling. Onze bagage was ook goed aangekomen en na wat zoeken, vonden we de bus van Finnair die ons bij het Centraal Station in Helsinki heeft afgezet. Ons hotel was zo ongeveer naast het station, dus dat was makkelijk gevonden. Gelukkig was de keuken nog even open en we hebben ons te goed gedaan aan een rendierbiefstuk en een curry, dit was allebei heerlijk. Daarna konden we nog even bijkomen op de kamer onder het genot van een kopje thee en zijn we lekker gaan slapen.

Vanmorgen (6 januari) zijn we weer op tijd opgestaan en hebben genoten van een heerlijk ontbijt in het hotel. Het viel ons direct op dat het hier in Helsinki veel lichter is dan in Levi. Niet zo vreemd natuurlijk, maar op zich ook wel weer prettig. Tijdens het ontbijt was het nog flink aan het regenen, maar nu lijkt het was opgeklaard en af en toe zien we blauwe lucht. We gaan nu nog even naar het Design Museum, voordat we weer terug moeten naar de luchthaven om onze vlucht naar Amsterdam te halen. Hopelijk is de storm die gisteren over Nederland ging weer wat gaan liggen. En we hopen natuurlijk ook dat jullie allemaal droge voeten hebben gehouden.