zondag 28 oktober

n

Vanmorgen ging de wekker alweer (als vanouds) om 6 uur. Nadat we ons klaar hadden gemaakt, zijn we gaan ontbijten in het restaurant van het hotel. In Nederland is de wintertijd ingegaan, maar daar doen ze hier niet aan, dus we hebben nu een uurtje meer tijdsverschil met jullie. Het ontbijt was prima en eigenlijk beter dan verwacht. Even voor half 8 stond Babu al bij onze tafel met de vraag of we met hem mee wilden komen voor de eerste activiteit van de dag. Niet veel later zaten we voorin een oude toyota met een omgebouwde laadbak. Deze zat vol met Indiaase mensen. Na een korte rit door het vlakke landschap, kwamen we aan bij de rivierbedding. Dit was de plek waar de olifantensafari’s en de kanotochtjes begonnen. Het was best wel druk en we moesten even wachten totdat er een kano beschikbaar was. Voor ons geen probleem. Aan de overkant van de rivier zagen we pauwen in het hoge gras. Ze waren af en toe aan het ‘dansen’, waarbij de vleugels de lucht in werden geworpen en als een waaier werden getoond. We zagen ook zwaluwen en een aantal andere vogels. Ondertussen liepen er steeds meer olifanten met mensen op hun rug voorbij. Dat was wel een mooi gezicht, zeker in het mooie ochtendlicht.

n

Na een half uurtje wachten was er een kano beschikbaar. Deze was gemaakt van een uitgeholde boomstam van een katoenboom. Hoe meer mensen erin gingen, hoe verder de boot in het water zakte.

We gingen samen met de Indiaase mensen in de kano en lieten hen er eerst in gaan. Zo zaten wij mooi vooraan. We waren de bocht nog niet om of we zagen de eerste krokodil al aan de rivieroever liggen. Deze was zich lekker aan het opwarmen in de zon. In totaal hebben we op het tochtje van een half uur 9 krokodillen gezien, van kleine tot vrij grote. Ze bleven gelukkig allemaal rustig liggen. Tussendoor zagen we nog diverse ijsvogels in allerlei kleuren, dat was supermooi. Toen we de kano hadden aangemeerd, moesten we een kort stukje lopen naar het ‘elephant breeding centre’. Hier worden olifanten gefokt om vervolgens vrij te laten of te gebruiken in de opsporing van stropers. Dit programma wordt door het WWF gesteund.

De hele jonge olifantjes liepen los rond en konden geaaid worden, wat best wel raar voelde. Ze waren erg schattig en vielen soms letterlijk om van de slaap. Er was ook een vrouwtje zwanger en ondanks dat ze nog maar in maand 14 van de 24 was, kon je de baby goed zien zitten. Na een korte stop op deze plek zijn we doorgereden naar een Tharu dorpje, waar de oorspronkelijke bewoners van deze regio wonen.

Ook hier zijn we even geweest, waarna we weer naar het hotel terug zijn gereden. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden, dat was zweten geblazen! Volgens onze schatting was het tegen de dertig graden.

n

Toen we terug waren bij het hotel hadden we even tijd om een beetje bij te komen, waarna de lunch alweer voor ons klaar stond. Elke maaltijd bestaat hier uit een buffet, maar tot nu toe is dat prima geregeld. Na de lunch stond onze volgende activiteit op het programma: een jeep safari door Chitwan National Park. Hier hadden we enorm veel zin in. Eerst zijn we door de open wagen naar de rivier gebracht die we met een kano zijn overgestoken. Op dat moment zagen we in de verte een neushoorn langs de rivierbedding lopen. Wat een enorm grote dieren zijn dit eigenlijk. Na een kort stukje lopen door het hoge gras kwamen we bij de jeeps aan. We gingen samen met een dame uit Oostenrijk die bij ons in het hotel zat, twee Nederlanders (uit Nietap!!) en een jongen in een jeep. En onze gids Babu ging ook mee. Het eerste deel ging door metershoog olifantengras en we konden niet zoveel zien. In de lente is dit gras allemaal weggehaald door de lokale bevolking en kun je dus veel verder kijken. Na een tijdje kwamen we meer tussen de bomen. Het was behoorlijk warm en de dieren waren waarschijnlijk aan het rusten en lieten zich niet zien. We zagen wel een marabou op een nest met een paar jongen en een aantal roofvogels. Op een gegeven moment kwamen we bij een ‘crocodile breeding centre’ en hier hebben we een korte stop gemaakt. De soort die ze hier fokken (ook gesteund door het WWF) zijn gavialen, ze zijn hier schaars en worden wanneer ze groot genoeg zijn uitgezet in het park. De oudste gaviaal die aanwezig was, was een mannetje van 34 jaar oud. Hij lag vlak bij de rand van de kooi en konden hem goed bekijken. Het was echt een enorm beest van meters lang. Na een korte stop zijn we weer in de jeep gesprongen en teruggegaan. Het was inmiddels wat later en kouder en op de terugweg hebben we vrij veel herten (samba) en antilopen gezien, maar ook apen (makaken en langoers) en wilde varkens. Dat was weer een mooie ervaring. Tegen zonsondergang kwamen we weer bij de rivier aan. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht op de Annapurna bergreeks. Daar gaan we overmorgen naartoe. Het is best wel bizar dat we nu op 60 meter hoogte zitten en de Annapurna meer dan 8000 meter hoog is en nog geen 200km hier vandaan ligt. Wat een land en wat een contrast! We zijn weer met een kano de rivier overgestoken en door de open auto teruggebracht naar het hotel.

n

In het hotel hadden we tijd om ons op te frissen (dat was ook wel nodig!) voordat het avondeten alweer klaar stond. Ook dit was weer prima. Na het eten waren we allebei wel wat moe en omdat het vrij rumoerig was in de eetzaal, zijn we teruggegaan naar de kamer. Babu heeft ons activiteiten programma voor morgen alweer geregeld en dit staat hier keurig op het bord. We mogen een klein beetje uitslapen en dan gaan we de dag beginnen met een olifantensafari! Dit betekent anderhalf tot twee uur op de rug van een olifant een rondje door de jungle lopen, op zoek naar wildlife. Daar hebben we zeker zin in. Hoe dat allemaal zal gaan, horen jullie de volgende keer.