Hallo allemaal!

n

Bij deze nogmaals een berichtje van ons. Vanmorgen iets later opgestaan en lekker ontbeten. Na het ontbijt eerst even genoten van ons fantastische uitzicht vanaf ons balkon. Vervolgens zijn we naar het oosten vertrokken en in Villa Franco do Compa (een plaats hier vlakbij) zijn we naar een uitzichtpunt gegaan. Hier stond het kerkje van de beschermheilige van de stad. Op deze plek hadden we een heel mooi uitzicht over het plaatsje en op een eilandje hier voor de kust (Ilheu). Dit eilandje heeft een gekke vorm gekregen door vulkanische activiteit, een soort hoefijzer. Hierdoor is er aan de binnenkant van het eiland een plek ontstaan waar je prima kunt zwemmen.

n

Na deze korte tussenstop zijn we via een aantal vissersdorpjes aan de kust weer verder gereden. De straten in deze dorpjes waren supersmal, de voordeuren zaten aan de weg (zo ongeveer zonder stoep!). In de meeste dorpjes hier staan de mannen de hele dag op straat, meestal zijn ze te vinden in de buurt van een kroeg. Heel typisch.

n

Aan de oostzijde van Sao Miguel zijn we een gestopt bij een aantal uitzichtpunten met mooie vergezichten over de oceaan en de steile rotswanden. De laatste stop in het oosten was bij een kunstmatig natuurlijk zwembad. Omdat de zee hier vaak onberekenbaar is, hebben ze op verschillende plekken een zwembad aangelegd waarin het water van de zee kan stromen. In deze tijd van het jaar wordt dit nog niet gebruikt en we waren ook de enige. Op dit punt hebben we een tijd gekeken en genoten van de golven die op de kust kapot sloegen. Het water is hier echt superblauw en erg mooi om te zien. Na de nodige foto en filmsessies zijn we weer via de noordkust naar het westen gegaan. Het werd tijd dat ons autootje van wat nieuwe diesel werd voorzien en dit hebben we in een klein dorpje gedaan. Bij de benzinepomp werkte een wat ouder vrouwtje die alleen maar Portugees sprak. Met wat handen en voetenwerk konden we elkaar begrijpen en zijn we weer met een (betaalde) volle tank verder gegaan.

n

Omdat ons hotel in het zuiden van het eiland is, moesten we nog van noord naar zuid over het eiland. Op deze weg zagen we een bordje met Lagoa do congro. We hadden geen idee wat het was, behalve dan dat het een meer moest zijn, en zijn de bordjes gevolgd. Na een korte rit over een deels onverharde weg was er aan de rechterkant een bordje op een boom gespijkerd met: Lagoa do Congro. Hier was het begin van een wandelpad. Dit pad hebben we genomen en na wat geklauter door wat wel een jungle leek, kwamen we aan bij een prachtig groen kratermeer. De verrassing van de dag. Overal was gekwaak van kikker en gefluit van vogels te horen. Verder was er niets te horen. Het werd al wat later, dus na een korte tussenstop zijn we weer naar boven geklommen. Edo kwam erachter dat hij toch beter niet zijn witte gympen en korte mouwen aan had kunnen doen. Dit in verband met het ietwat modderige pad en de muggen in het bos en bij het meer.

n

We waren voor het donker weer in ons hotel waar we nog een lekker hapje (vis) hebben gegeten. Bij thuiskomst lag er ook een fax van de whale watch bij onze deur. De tocht is verplaatst van morgenvroeg naar morgenmiddag, dus we kunnen morgen gelukkig toch een beetje uitslapen. En nu maar hopen dat het morgenmiddag wel door kan gaan!