Hoi allemaal!

n

Vanmorgen werden we vroeg wakker gemaakt. De wekker wist om half 7 te melden dat het de hoogste tijd was om ons klaar te maken voor de vakantie. Snel de laatste dingen ingepakt, aangekleed en nog snel een kopje koffie gedronken en toen waren we klaar. Om 8 uur stond buurman Rob al met Lotte klaar om ons in de brandweerbus naar het station te brengen. We waren prima op tijd op het station en konden zo de trein in. Zoals altijd een keertje overstappen in Weesp en we liepen zonder problemen Schiphol in.

n

Op Schiphol hebben we de bagage ingecheckt, zijn naar de douane gelopen en na even wachten konden we rond 11 uur boarden voor de eerste vlucht naar Oslo. Het vliegtuig had wat vertraging dus we vlogen een kwartiertje later dan gepland. Rond half twaalf vlogen we in een mooi klein vliegtuigje (maar 22 rijen!) naar Noorwegen. De vlucht zelf was prima. Lekker rustig, geen gekke dingen en we landden in notime al in Oslo. Wat sneller dan verwacht, de piloot had wat goed te maken denk ik.

n

In Oslo moesten we wel een tijd wachten. Maar die tijd vloog ook hier voorbij. Er was genoeg te zien, al is het een kleine luchthaven, en we waren er precies rond etenstijd. Dus gelijk maar een lekkere lunch genomen. Broodje zalm voor mij natuurlijk 🙂 Om kwart voor vier konden we boarden voor de vlucht naar Tromsø. Dit vliegtuig was net iets groter dan die van Amsterdam (32 rijen) naar Oslo, maar was nog steeds een kleintje als je hem vergelijkt met de intercontinentale toestellen. Ook deze vlucht ging weer van een leien dakje en rond 6 uur kwamen we aan in onze eindbestemming: Tromsø!

n

In Tromsø haalden we de bagage op en liepen direct door naar de autoverhuur. Even het papierwerk ondertekenen, de sleutel in ontvangst nemen en de auto halen. Die stond op een parkeergarage bij het vliegtuig. Het was een grote ijzige sneeuwvlakte daar en het was al donker. Toch ff wennen. We zouden een Toyota Avensis meekrijgen, maar die was er niet dus we mochten een gloedjenieuwe Audi-A4 meenemen. Een donkerblauwe station.

n

En toen onderweg naar het hotel. We reden uiteraard direct compleet de verkeerde kant op, maar daar kwam Leonie al snel achter. Dus even keren en op naar het centrum van Tromsø. Eerst een stukje over de ‘gewone’ weg. Na een minuut of 5 reden we een tunnel in. En wat voor tunnel. Kilometers lang met verschillende zijwegen en zelf twee rotondes! Heel bizar!! En het werd nog gekker want toen we in het centrum de auto weg moesten zetten, kon dat in een soort parkeertunnel. Een enorm ondergronds wegennetwerk waar je in de stratenoveral kon parkeren. Ook hier met kleine pleintjes, zijwegen enzo. We zullen er wel wat video’s en foto’s van maken.

n

Nadat we de auto hadden geparkeerd zijn we naar het hotel gelopen. Lekker dichtbij allemaal. Het is een prima hotel. Een klein kamer met een supergrote badkamer. Snel de spullen uitgeladen en naar een restaurantje hier om de hoek gelopen. Daar hebben we net gegeten. Nog niet echt Noors eten hoor. Leonie een hamburger en ik wat spare ribs en kippevleugels. Maar we konden wel wat gebruiken. En daarna met een korte omweg weer terug naar het hotel. De straten zijn hier trouwens nog bedekt met een flinke laag sneeuw/ijs, maar de stoepen zijn helemaal schoon gemaakt. En omdat alle auto’s toch in de ondergrondse parkeertunnel staan, is dat wel zo veilig. De stadsbussen rijden hier trouwens met sneeuwkettingen rond.

n

Nu zijn we op de hotelkamer en gaan maar es slapen. Het is wel een vermoeiende dag zo. Morgen weer vroeg op want we willen een Noorderlichttour gaan regelen voor morgenavond. Maar dat zien we dan wel.