Hallo allemaal!

n

We zijn aangekomen in Newfoundland! Vanmorgen ging de veerboot al om 8 uur van Blanc Sablon naar St. Barbe, dus het was weer vroeg opstaan. Het was vanmorgen vrij mistig en er stond een aardig briesje. De reservering die we gisteravond hadden gemaakt stond netjes in de boeken, dus we mochten na het inchecken achteraan in de rij aansluiten. Op de veerboot hebben we een stevig ontbijt gehad. Na anderhalf uur op de boot, die mooi wiegde op de af en toe vrij hoge golven, kwam er weer land in zicht. Daar was Newfoundland, oftewel het eiland of de rots genoemd in de volksmond.

n

We zijn vanaf de veerbooot direct het eiland opgereden en op weg gegaan naar het noorden van Newfoundland. Het landschap ziet er erg desolaat uit, weinig begroeiing en veel rotsen (vandaar de bijnaam). Er schijnen hier wel veel elanden en caribou’s te zijn, maar behalve pootafdrukken hebben we daar nog maar weinig van gezien. Als eerste hebben we hier een stop gemaakt in St. Anthony, in het noordoosten van het noordelijk schiereiland. Vanaf deze plaats kun je in de lente en zomer met een boot(je) de oceaan op om ijsbergen en walvissen te spotten. Maareh, toen wij aankwamen lag er geen boot in de haven en het kantoor zag er erg gesloten uit. Naast de aanlegsteiger was het Grenfell interpretation centre. Grenfell heeft zijn uiterste best gedaan om er voor te zorgen dat iedere inwoner van Newfoundland en Labrador medische zorg kon krijgen. Hier hebben we eerst rondgekeken en daarna gevraagd of zij iets wisten over de walvis tourboot. Nou, die hadden ze dus al uit het water gehaald…. End of season zeg maar. Gelukkig was er een man bij die wist dat hier in de buurt nog een whale watch tour gaat. Hij heeft de mensen voor ons gebeld, en vandaag gingen ze niet de zee op, want het waaide te hard. Misschien gaan ze morgen wel, maar dat ligt erg aan het weer, we moesten hun maar even bellen.

n

Vanaf St. Anthony zijn we nog verder naar het noorden gereden, totdat de weg echt ophield. Hier kwamen we aan bij L’Anse aux Meadows. Hier zijn de resten gevonden van een nederzetting waar in het jaar 1000 Vikingen hebben gewoond. We kregen daar een rondleiding van een meneer die in dit gebied is opgegroeid en vroeger speelde op de plaats waar de overblijfselen zijn gevonden. Hij heeft gezien hoe de archeologen kwamen en hoe ze te werk zijn gegaan. En nu woont hij er nog steeds en geeft rondleidingen. Het was echt een supergids voor deze plaats, want hij wist zoveel extra informatie en charme te geven aan het geheel. Op dit moment is er weinig meer te zien van de nederzetting, maar op basis van wat ze gevonden hebben, hebben ze wel een paar woningen/gebouwen nagebouwd. In een van deze gebouwen (een soort plaggenhut) zaten ook twee ‘Vikingen’. Al met al weer een leerzame dag.

n

Aan het echte einde van de weg was een restaurant met art gallery wat bekend staat als wellicht het beste restaurant van heel Newfoundland, dus dat moesten we even uitproberen. De eigenaresse van de gallery is getrouwd met een Nederlander (zijn vader komt uit Loppersum), Noordhof en het bleek dat haar moeder een bed & breakfast heeft in de buurt. Zij heeft direct een kamer voor ons geregeld, dat was wel erg handig. We hebben in het restaurant werkelijk heerlijk gegeten. We hadden allebei kabeljauw, maar op net een andere manier klaargemaakt, met lekkere groente op een bedje van rijst met wilde rijst. Mjammie. Eindelijk weer wat vitamientjes en normaal eten. Als toetje hebben we allebei een partridge berry gebakje met een bolletje ijs genomen, dat was ook verrukkelijk!

n

Na nog wat rondgekeken te hebben in de art gallery hebben we de B&B opgezocht. Er was nog een ander stel uit Saskatoon (het erg vlakke gedeelte van Canada), daar hebben we mee gekletst totdat zij gingen eten. De B&B is niet heel erg vol, we denken dat er in totaal 4 stellen zijn. We zullen ze morgen allemaal wel zien bij het ontbijt.

n

Morgen gaan we dus misschien de oceaan op om te kijken of er walvissen zijn. En hierna gaan we richting het zuiden rijden, naar Gros Morne national park.