Hallo allemaal!

n

Gisteren zijn we zoals gezegd nog op pad gegaan om het noorderlicht te zien. De voorspellingen waren niet zo gunstig: er was weinig zonne-activiteit en het was bewolkt. Sterker nog, het sneeuwde in Tromso. Nu moeten jullie hierbij niet denken aan de Nederlandse sneeuw, maar aan hele fijne poedersneeuw. Hoe verder we bij Tromso vandaan reden, hoe minder het sneeuwde en er leken zelfs een paar sterren aan de hemel te verschijnen. Helaas bleef het bij een paar sterren, wat betekent dat er nog veel bewolking was. We hadden net deze middag gelezen dat het noorderlicht plaatsvindt op ongeveer 200 kilometer hoogte in onze dampkring. Dit maakt wel erg duidelijk waarom het geheel onbewolkt moet zijn. Op een gegeven moment trok de hemel weer helemaal dicht en begon het ook verder bij Tromso vandaan te sneeuwen, dus zijn we terug gegaan naar het hotel.

n

Eenmaal weer in het hotel hebben we al wat spulletjes ingepakt en zijn we maar gaan slapen. Vanmorgen ging de wekker namelijk alweer om 6 uur. Na een goede nachtrust zijn we op tijd opgestaan en hebben we de rest van onze spullen ingepakt. Voordat we echt vetrokken uit het hotel, hebben we natuurlijk nog wel een ontbijtje gehad. Nadat dit achter de kiezen was en de hotelkamer leeg, hebben we uitgecheckt en zijn we met de auto naar de luchthaven gereden. Gisteren hadden we ons al ingecheckt voor de vlucht, dus we hoefden alleen maar onze bagage en de autosleutel af te geven. We denken dat we uiteindelijk tussen de 500 en 600 km hebben gereden. Het vliegveld van Tromso is niet bijzonder groot (1 baan) en er stond nergens een rij. Voordat we het wisten stonden we al aan de andere kant van de controle. Hier hebben we weer onze betaalde belasting teruggekregen. Dat is altijd wel handig. Daarna was het wachten totdat ons vliegtuig er was, welke ons in iets meer dan anderhalf uur naar Oslo heeft gebracht.

n

In Oslo begon het lange wachten op de vlucht naar Amsterdam. Deze keer hoefden we onze bagage niet op te halen, dus we konden direct doorlopen naar het internationale gedeelte van de luchthaven. Na bijna vier uur wachten mochten we aan boord van het vliegtuig naar Amsterdam en iets meer dan anderhalf uur later stonden we weer op Schiphol. Onze bagage was weer met ons meegekomen en na een kort ritje met de trein en taxi zijn we weer thuis.

n

Onze prachtige reis naar Tromso, die onze verwachtingen meer dan overtroffen heeft zit er weer op. Tot de volgende reis!